THALIA PRIZE pro Femi Osofisan
THALIA PRIZE bude udělena FEMI OSOFISANovi
Cena mezinárodní asociace divadelních kritiků /AICT-IATC/ Thalia Prize 2016 bude udělena / na 28. světovém Kongresu Asociace v Bělehradě/ , jako prvnímu afričanovi v historii, Femi Osofisan.
Dramatik, režisér, herec, kritik, básník, spisovatel, redaktor a novinový sloupkař.
Cílem Ceny Thalia je vyzdvihnout práci těch, kteří kritikou pomáhají celého světa porozumět novým cestám v umění a ocenit performing arts v celém rozsahu.
Asociace divadelnícj kritiků oslavuje letos 60. výročí svého založení, ale Cena Thalie je mladší – pouze desetiletá , od té doby, kdy byla ustanovena se jejími nositeli stali:
Eric BENTLEY ( 2006), Jean-Pierre SARRAZAC (2008), Richard SCHECHNER (2010), Kapila VATSYAYAN (2012), a Eugenio BARBA (2014).
Babafemi Adeyemi Osofisan (narozený v červnu 1946), známý jako Femi Osofisan nebo F.O., je nigerijský spisovatel známý svou kritikou společenských a sociálních problémů a svým využíváním afrických tradičních představení a surrealismu ve svých románech. Častým tématem jeho děl je konflikt mezi dobrem a zlem – Osofisan je skutečně didaktický spisovatel, který se svým dílem snaží napravit dekadentní společnost.
Narodil se v obci Erunwon, státu Ogun v Nigérii, základní školu navštěvoval v Ife a střední státní školu v Ibadanu, kde pak přešel na University Ibadan, postgraduální studium absolvoval na Sorbonně v Paříži. Následně dlouhá léta působil jako pedagog fakulty na University of Ibadan, odkud v roce 2011 odešel jako řádný profesor. V současné době je významným profesorem divadelního umění na Kwara State University v Nigérii.
Osofisan má tři prózy Ma’ami, Abigail a Cordelie , nejdříve publikované v denících /The Dauly Times a pak The Guardian (Nigérie).
Mnohé z jeho her jsou adaptacemi děl jiných autorů: Ženy z Owu Euripidových Trojanek, Kdo se bojí Solarin?Gogolova Revizora; Africká Antigona Sofoklovy Antigony, ale i hry Wole Soyinky, J.P. Clarka a další.
Osofisan ve svých dílech také zdůrazňuje pohlaví: jeho zastoupení žen jako objektů, objektů sociální divize, kvůli posunu zvyky a tradice s dlouhou životností, a také jako nástroje za účelem sexuálního vykořisťování; a jeho zobrazování žen jako předměty, jednotlivců schopných poznání, dotoval s vědomím a vůlí, které jsou schopné rozhodování a uskutečňování akcí.
Stručné představení laureáta navrhovatelem Donem RUBINEM, za kanadské centrum AICT web stránkách iatc/aict