Asociace českých divadelních kritiků

International Association of Theatre Critics

Association Internationale des Critiques de Théatre

Je Shakespeare stále naším součastníkem?

21. května 2026 – mezinárodní konference u příležitosti 25. ročníku světového kongresu AICT/IATC, Craiova, Rumunsko

Půl století po vydání slavné knihy Jana Kotta Shakespeare náš současník se znovu ptáme, zda je tento bard opravdu „náš současník“ — ve světě digitálního dohledu, politických otřesů, rostoucího autoritářství, klimatických krizí a proměnlivých identit.

Konference nabídne pohled na Shakespearovy tyrany a jejich paralely se současnou politikou, a také jeho šašky, kteří jako odvážní outsideři odhalují pravdu.

Zveme kritiky, vědce, dramaturgy i divadelní tvůrce k debatě o tom, jak současné inscenace, kritika a veřejný diskurz přetvářejí naše chápání Shakespeara.

Navrhovaná témata – mezinárodní konference AICT/IATC 2026, Craiova

  • Shakespearovi tyrani a současná politická moc
    Ambice, charisma, populismus a politické násilí v Shakespearových dílech a v dnešních autoritářských či oligarchických prostředích. Jak kritici a vědci pracují s inscenacemi, které propojují Shakespearovy protagonistické tyrany s moderními vůdci potlačujícími nesouhlas nebo konsolidujícími moc.
  • Hlasy nesouhlasu: šašci (blázni), pravdomluvní a subverzivní postavy
    Šašci/blázni a pravdomluvné postavy jako kritičtí komentátoři autority a hierarchie. Jak současné inscenace využívají tyto postavy k reflexi mocenských struktur, společenských norem nebo selhání institucí.
  • Inscenace, adaptace a transmediální reinterpretace
    Radikální reinterpretace, imerzivní divadlo, experimentální jeviště, interdisciplinární formy, digitální performance a crossmediální transformace. Jak kritici reagují na tyto inovace a jak ovlivňují recepci Shakespeara v různých podobách.
  • Kritické perspektivy a kulturní politika
    Feministická a queer čtení; misogynie a genderová moc; postkoloniální a dekoloniální rámce; otázky rasy, xenofobie a geopolitiky; studia disability; ekologická a klimatická témata. Role kritiky při zkoumání těchto interpretací.
  • Shakespeare v prostředí algoritmů a digitálního světa
    Texty generované AI, digitální dramaturgie, algoritmické adaptace, virtuální a rozšířená Shakespeareovská performance a role kritiků při hodnocení autentičnosti, inovace a kulturní dopad.
  • Globální, lokální a interkulturální Shakespear
    Napětí mezi univerzální platností kanonického díla a jeho kulturně specifickými interpretacemi. Jak kritici sledují a hodnotí oběh, reinterpretaci a politizaci Shakespeara napříč jazyky, regiony a divadelními tradicemi.
  • Shakespeare ve vzdělávání
    Pedagogické přístupy, které představují Shakespeara jako živý a dynamický soubor textů podporující kritické myšlení, kreativitu a sociální uvědomění. Jak kritika ovlivňuje formování literární gramotnosti a relevanci Shakespeara pro současné studenty?

Pokyny pro přihlášky:

  • Abstrakt: max. 250 slov
  • Krátký životopis: max. 150 slov
  • Deadline pro odeslání: 20. prosince 2025
  • Oznámení o přijetí: 15. ledna 2026
  • Kontakty:
  • Oana Cristea Grigorescu: grigorescuo2@gmail.com
  • Hana Strejčková: hanastrejckova@seznam.cz