Pro zajímavost – 4 “reportáže” z doby koronavirové od našich zahraničních kolegů
4 “reportáže” z doby koronavirové od našich kolegů z USA, RUMUNSKA a ŠVÉDSKA a také z korejského Seoulu
USA: Každoroční ceny ATCA /American Theatre Critics Association/ dramatikům poprvé online
Pro udílení letošních ATCA New Play Awards / 40 000 $ Steinberg / a ceny Elizabeth Osborn /1 000 $/ , nový výbor ATCA pro dramatiku naplánoval dubnové předání na jevišti South Coast Repertory´s Pacific Coastwrights Festivalu v Costa Mesa v Kalifornii.
Vítězkou ceny New Play Award 2020 je oregonská autorka E. M. Lewis s hrou „How the Lights Get In“. Rovnoměrně byla prezentována řada citací členů ATCA, která byla z této události tak nadšená, že se asociace rozhodla během ceremonie a festivalu uskutečnit ještě svou národní výroční konferenci.
Pak se svět změnil a ATCA se musela přizpůsobit.
S primárním cílem oslavit vítězné dramatiky a jejich práci – stejně jako divadla, která tyto hry uvedla – se ATCA rozhodla vytvořit video a tedy sdílet zprávy virtuálně. Toto video, na které můžete kliknout níže, zahrnuje úvod předsedkyně výkonného výboru ATCA Martha Wade Steketee, poznámky filantropa Jim Steinberga, představení finalistů a vyhlášení vítěze Steinberg-ATCA a dalších čtyř dramatických ocenění ( Osborn). Nejdůležitější je, že díky videu se umožnilo rozšířit myšlenky samotných dramatiků.
Nahrávku, sdílenou na sociálních médiích, rychle vidělo více diváků, než kolik by ji mohlo vidět naživo.
Autor:Lou Harry, člen a předseda výkonného výboru ATCA, výboru Nové hry
video: https://www.youtube.com/watch?v=pKEF3F5Py3U&feature=youtu.be
V Rumunsku jsme více zaneprázdněni než před pandemií
Někdo z rumunského kulturního deníku se mě ptal, jak moje práce divadelního kritika během karantény funguje. Moje odpověď byla, že jsem zaměstnaná více než před pandemíi – jednou z našich iniciativ je příprava nové kolektivní knihy o tom, jak se divadelní umělci a diváci ” shromažďují” a přitom respektují požadovanou sociální vzdálenost. Rumunští tvůrci se snaží najít řešení pro svou práci a estetická provedení. Doufáme, že se podaří na podzim vydat publikaci pod názvem “Rumunská divadelní scéna čelící Coronavirusu”.
Další výzvou je “rumunský divadelní multimediální slovník 1950-2020”, iniciovaný rumunskými asociacemi profesionálních divadelních umělců, práce na něm vede naše kolegyně Cristina Mondreanu.
Rumunské středisko IATC/AICT je hlavním partnerem společně s Univerzitou Babes Bolyai /Divadelní a filmová fakulta/ v Kluži a Tg MUres Arts University /Divadelní fakulta/. Slovník bude prvním nástrojem tohoto druhu v naší zemi.
Dále – v Rumunsku jsou někteří divadelní kritici také kurátory divadelních festivalů. Tento rok to znamená pracovat a vytvářet přizpůsobené verze a důmyslné varianty tradičních klasických festivalů, které se budou pravděpodobně muset konat on-line – i když musíme čelit mnoha obtížím, jako jsou zároven masivní škrty v rozpočtech, a omezené možnosti sdílet stejný prostor jako diváci. Vzhledem k pandemii je nejpravděpodobnější, že se prvá představení pro ” živé” publikum budou konat ve venkovních prostorech.
Rumunské divadlo slaví v roce 2020 třicet let svobody projevu po pádu komunismu a toto krásné výročí je smutně ovlivněno neviditelným nepřítelem, avšak přesto je každý rozhodnut udělat, co je třeba, přizpůsobit se a znovuobjevovat…
Co tedy dělá středisko IATC/AICT v Rumunsku v těchto dnech? Jsme velmi aktivní – sledujeme on line streamingová představení, píšeme a také pořádáme festivaly.
Oltita Cintec, PhD divadelních studií, prezidentka rumunského centra IATC
Švédští kritici o “liberálním uzamčení”:
Divadla a prostory jsou ve Švédsku uzavřena stejně jako všude jinde, veškeré umělecké aktivity jsou pandemií obráceny vzhůru nohama. Ve Švédsku je “uzamčení” mnohem liberálnější než v jiných zemích, ale divadelní a taneční sezony jsou již uzavřeny, populární letní festivaly a představení pod širým nebem jsou
také zrušeny. Většina divadelních kritiků je na volné noze a nachází se tedy v novém a hlavně mnohem náročnějším postavení než kdy jindy.
Velká kreativita umělců, dramatiků, režisérů, herců a tanečníků je však inspirativní. Asociace švédských kritiků napsala ministrovi kultury dopis, v němž vysvětlila bolestivou situaci kritiků a zdůrazňovala zásadní roli umělecké kritiky ve vztahu k divadlu, tanci a hudebnímu divadlu. Na podporu oboru umění a kultury a jejich mnoha umělců byl vytvořen zvláštní rozpočet v Coroně. Kritici, důležitá součást ekologického systému divadla, by také měli mít prospěch z tohoto zvláštního rozpočtu na záchranu umění.
Se záměrem docílit pozornosti veřejnosti se nově zvolený výbor švédského centra kritiků a nová prezidentka švédské asociace kritiků Theresa Benér rozhodli, že každoroční výroční divadelní, taneční i divácké ceny budou uděleny jiným způsobem – kritici předají ceny laureátům během živých online rozhovorů o jejich umělecké práci.
Divadelní cenu 2020 získala Livia Millhagenová, herečka Národního divadla, za roli Blanche ve Williamsově Tramvaj do stanice Touha, taneční cena patří mezinárodně uznávanému a oceňovanému choreografovi Alexandru Ekmanovi za jeho “smyslný” kus Eskapista pro Národní operu. Bude zahájena trilogie uměleckých rozhovorů s tvůrci oceněnými divadelní cenou mladých diváků za provokativní produkci v regionálním divadle v západním Švédsku. Každá cena bude mít svůj vlastní živý přenos s oceněným, doufáme, že to bude velmi zajímavé pro všechny milovníky divadla a jeho umění.
Korejský divadelní kritik Um Hyun Hee, IATC v Koreji, poznamenává, že po Coroně se otevírají nové možnosti.
„Nový normální„ život v pauze “začal uprostřed strachu a zmatku způsobeného pandemií. V posledních dvou měsících krize COVID-19 došlo k bezprecedentním změnám místní divadelní scény. Jednoduše řečeno, umělci ztratili první polovinu roku 2020.
Korejské ministerstvo kultury, Rada pro umění v Koreji a další nadace rozdělovaly několik dotací na divadelní projekty. Korejská služba pro správu umění také vytvořila helpdesk Covid-19 a program půjček pro umělce. Umělecká komunita však požaduje silnější a dostupnější podporu ze strany vlády a uvádí příklady ze zámoří.
Ohnisko COVID-19 také představuje novou možnost „sňatku“ divadla s technologií. V Jižní Koreji jsou nyní k dispozici online streamovaná vystoupení nebo tzv. „LAN performance“. Národní a veřejná divadla nabízejí svá minulá představení online a stále častěji uvádějí prvotřídní představení na pódiu i na živých přenosech.
Představení se 6 000 živými diváky, když je streamováno online, sleduje asi 60 000 diváků. O tom, zda služby divadelního streamování pomohou najít novou základnu publika, se v současné době diskutuje. Dalším problémem, který stojí za zvážení, je přechod na placený přístup.
Někteří opatrně navrhují, aby byly online streamingové služby klasifikovány jako nový divadelní žánr. Divadlo bylo časově i prostorově omezené. Nejvíce co si odneseme z pandemie COVID-19 je možná vědomí, že „neexistuje nic jako pevná realita nebo každodenní život, který zůstává nezměněn.“ Nyní je nejvyšší prioritou pro každého najít způsob, jak spolupracovat. “